Конструктивізм

Бурхливий, стрімкий час на зламі епох на початку минулого століття – це час відкриттів і помилок, проектів, зухвалих експериментів, крахів і успіхів. Епоха з шаленою швидкістю стрімко змінювала життя, мистецтво, світогляд. Розвалювалось те, що здавалося непорушним, і народжувалася нова естетика, культура, з'явилися дивні люди, талановиті фантазери – художники, архітектори, поети. Захлинувшись свіжим повітрям змін, вони почали втілювати в життя неймовірні задуми, сповнені духом нової ери. Джерелом краси для них стала техніка. Саме в її незграбних контурах шукали вони нові форми, джерелом натхнення для них були бездоганно функціонуючі механізми, а творчим девізом: "розчинити у справі естетичну, емоційну сутність мистецтва". Їх приваблювала магія "Чорного квадрата".

Продумані функціональні рішення та суворе дотримання їх вимогам, компактні об’єми з чітко виявленим каркасом, технічна ясність побудови архітектурної форми. Застосування залізобетону, цегли, скла. Відсутність ліпного декору. На фасадах будівель ритмічно чергуються об’єми і вікна, контраст гладких площин стіни і скла, чіткість вертикальних і горизонтальних ліній. Можливі стрічкові вікна, плоскі покриття, відкриті опори на нижніх поверхах.

Конструктивізм задався метою повністю змінити світ і людину, розлучитися з усіма традиціями, щоб відкрити абсолютно нову сторінку в історії мистецтва. Конструктивісти, категорично відмовившись від будь-яких зразків минулого, хотіли змоделювати майбутнє, яке уявлялося їм як гармонія чітких геометричних форм. "Простота – не проста", "менше – означає більше" – ці афоризми Мисан ван дер Рое, талановитого архітектора XX століття, стали суттю інтер'єра не тільки 20-30 років, але й усього століття. Ніщо зайве не "чіпляє" погляд, все функціонально, продумано, виважено. Вивірені пропорції поєднують авангардну архітектуру того часу з класичною архітектурою античності. Прості та чіткі форми, вікна від підлоги до стелі, метал і бетон – будинки, схожі на кораблі, що пливуть в майбутнє, а всередині створювався інтер'єр нового часу.

Внутрішній простір будинків звільнявся від перегородок, відкидалися старі уявлення про взаємовідносини внутрішніх приміщень будинку. Поділ на зони виконувався абстрактно частіше за рахунок легких пересувних перегородок, окремі замкнуті кімнати, коридори – все це вважалося безнадійно застарілим. На відміну від інтер'єрів попередньої епохи модерну, що нагадували затишну раковину, будинки конструктивістів закликали в майбутнє високих технологій, машинного виробництва і футуристичних мегаполісів.

Знаменитий афоризм Ле Корбюз'є "Будинок – це машина для житла" ідеально визначає суть конструктивістської естетики. Меблі мають бути зручними не тільки для споживача, але і для машин, які їх робитимуть.

Технології масового фабричного виробництва виступили в ролі двигуна художньої думки. Унікальність предмета втратила своє першочергове значення. Тепер головний критерій – це універсальність.

Всі речі, спроектовані конструктивістами, – меблі та інтер'єри в цілому – відрізнялися максимальною функціональністю та мінімальним декором. Орнамент в них був відсутній повністю, допускалися кольорові акценти – блиск металу, благородний чорний, чистий білий і насичені прості кольори – червоний, жовтий, синій. Ці кольори вважалися відображенням філософських і духовних цінностей епохи.

Тим не менше, жорсткий раціональний розрахунок давав збої. Намагаючись оголити конструктивну суть речей, дизайнери в підсумку робили її малопридатною з практичної точки зору.

Скажімо, каркас з натягнутою на нього тканиною теоретично ідеально підходив для розміщення в ньому тіла, але категорично не підходив, навіть щоб в ньому просто полежати.

Конструктивізм, особливо його радянський варіант, прагнув по-новому облаштувати життєвий простір і пристосувати до нього людину. Людина не пристосувалася, але конструктивістські ідеї стали цінним лабораторним досвідом для розвитку меблевого дизайну всього XX століття. І якщо вже бути до кінця чесними, то і XXI століття теж.

Такий круговорот в середині минулого століття відбувся в інтер'єрі. Сьогодні все це вже історія. І саме тому створення інтер'єрів у подібному стилі цілком можливо. Більше того, грамотна стилізація під конструктивізм свідчить в наш час про наявність смаку та інтелекту у господарів.

Конструктивізм

Конструктивізм

‹ Класичний стильНачало разделаМінімалізм ›