Техно

Проголошене конструктивістами панування технічного прогресу в архітектурі, внутрішньому оздобленні будинків та й в усіх сферах життя, до якого так прагнули бунтарі-авангардисти на початку XX століття, до кінця його трохи втратило свою привабливість. Позначилося тут і певне розчарування людей в нескінченних можливостях технічного прогресу, оскільки все більш очевидними ставали і його негативні наслідки, травми та небезпеки.

З іншого боку, стрімкий розвиток інформаційних технологій, їх вторгнення в повсякденне життя спричинили суттєву зміну побуту та житлових інтер'єрів. Так в обстановці своєрідної переоцінки цінностей народився стиль техно. Цей стиль, визнаючи естетику технологізму в архітектурі та інтер'єрах, балансує на межі, за якою виявляється зворотна сторона – майже потворність. І цим досягається максимальна виразність, властива йому.

Будинки й споруди стають прозорими, "зникаючими". Їхні стіни, що вигинаються за складною кривою, змонтовані з листів відзеркалюючого скла, і багатоповерхові будівлі вдень ніби розчиняються в повітрі. Але ввечері вони світяться зсередини осередками офісів і квартир.

Архітектура ніби зливається з мовою нових технологій – комп'ютерного моделювання, кіно, телебачення. Використовується прийом зовнішніх конструкцій, винесених за межі будівель. Їх металевий каркас, пофарбований у яскравий колір, нагадує контури технічних споруд: високовольтних ліній, підйомних кранів, корабельного оснащення.

В будівлях технічні комунікації винесені за скляні стіни, і всі вони – вентиляційні та водопровідні труби, електрокабелі – нерідко мають ще й різне забарвлення, являя собою своєрідний декор.

Техно

Під стать такій архітектурі й інтер'єри: в них за задумом дизайнерів створюється відчуття техногенної катастрофи, при якій в скло і метал внутрішнього оздоблення "врізається" шматок цегляної стіни неправильної форми, з якого стирчить арматура. Повне відчуття вибуху. Перебуваючи в такому інтер'єрі, відчуваєш себе героєм чергового "Термінатора". Цього ефекту і домагаються дизайнери, з певною долею гумору створюючи пародію на типові епізоди сучасних трилерів.

Житлові інтер'єри в стилі техно асоціюються з предметами з ремонтних ангарів і складів, заводських цехів і залізничних станцій. Для інтер'єрів цього стиля типовими є відкриті балки перекриттів з освітлювальними приладами, гвинтові сходи, антресолі у вигляді помостів, важкі металеві двері.

Меблі нагадують обладнання робочих роздягалень: сталеві шафи, що імітують сейфи, але зі стильними перфорованими панелями дверей. Дуже популярними є шафи у вигляді встановлених один на одний металевих контейнерів. Взагалі, гофровані та перфоровані металеві листи широко використовуються в меблях цього стиля, у відкритих полках, перегородках та інших елементах. Стільці з гнутих труб або металевого листа, табурети, що нагадують місяцехід, – все це техно.

В меблях нерідко використовуються опори типу штативів, а на меблеві ніжки кріпляться ролики. Скляні столики на ніжках, що складаються, або тих самих роликах – теж один з важливих елемент меблів цього стиля. Основні матеріали, з яких виконані меблі, є такі: скло, метал у різних варіантах, кольоровий пластик і зовсім небагато дерева.

Інтер'єри с тилі техно полюбляють люди, молоді за віком або станом душі. Це своєрідне заперечення вульгарного теплого затишку та ідеального порядку. В такій обстановці у стилі підвалів, ангарів, занедбаних приміщень, які нерідко вибирають під дискотеки, покоління молодих відчуває себе дуже вільно і розкуто. Загальний стан занедбаності – це теж елемент стиля, в якому видимий безлад створює певну гармонію.

Важливою частиною інтер'єра, в якій техно найбільш повно та різноманітно виявляється, є освітлювальні прилади. Домашні світильники своєю відкритою арматурою нагадують професійну апаратуру з довгими проводами, штативами і шарнірами. Підлогові та настільні лампи повертаються, витягуються і складаються під різними кутами. Магія світла широко використовується, знаходячи часом певний філософський зміст, наповнює простір то таємничим мерехтінням, то відбитими від скла і металу відблисками світла. Матові скляні колби-світильники або абажури з перфорованого металевого листа, що імітують хмарочос, "люстри", що складаються з гладких металевих пластин, від паралельних поверхонь яких множаться промені, дроблячись і відбиваючись. "Світло не просто заповнює простір, воно розповідає якусь історію. Надає речам значенням, прорисовує метафори і розчищає декорації комедії, які розігруються самим життям" – настільки важливо освітлення для дизайнерів, що створюють інтер'єри в стилі техно.

Цей стиль, який виник у 80-ті роки минулого століття, наче якась іронічна відповідь на райдужні перспективи індустріалізації і панування технічного прогресу, проголошені на його початку.

І, хоча техно не дуже оптимістичний, його вибирають молоді інтелектуали, яким близькі ідеї контркультури постіндустріального суспільства. А відтінок розчарування, властивий цьому стилю і притаманний кінцю сторіччя взагалі, все ж таки не заважає техно бути спрямованим у майбутнє, в якому неминучими є нові відкриття, нові технології і прогрес в науці, техніці та дизайні інтер'єрів.

‹ Романський стильНачало разделаЄгипетський стиль ›